laatst gewijzigd

Artikel geschreven door Bert van Zuylen over :
Op bezoek bij

Orchidarium Schronen

Zoals jullie in de boekenmail al hebben kunnen lezen zij wij dit jaar in Luxemburg op vakantie geweest, een mooi land met heel veel wandelpaden. Luxemburg is ook een heel erg net en schoon land, met heel veel kleur en prima bijgehouden doorgaande wegen. Veel huizen zijn geschilderd in allerlei kleuren, en alles staat vol met potten, bakken en kuipen vol bloeiende planten. Af en toe deed het zeker aan San Fransisco denken. We hebben er een serie kastelen bezocht, en zijn ook gaan wandelen in de Wolfsschlucht bij Echternach. Dat is een onderdeel van het Muellerthal, en die streek wordt niet voor niets "Luxemburgs Klein Zwitserland" genoemd. Nog een voordeel vind ik de reistijd, in een uur of 3 kun je makkelijk naar Luxemburg rijden. Wij deden dat door al bij vliegveld Beek (Maastricht) de snelweg te verlaten en zo via kleinere wegen af te zakken naar onze verblijfplaats Hosingen (bij Diekirch).

Tijdens onze wandeltochten hebben we niet alleen genoten van de uitzichten. Heuvels en weides bleven elkaar afwisselen. Maar als je rondkeek zag je ook allerhande planten, al dan niet in bloei. Vooral de varentjes op de kasteelmuren en in de bossen vond ik heel interessant, net als de ook overal aanwezige Campanula's. Orchideeën konden we echter niet gevonden krijgen. Nou is half augustus ook niet de meest ideale tijd om orchideeën te zoeken, maar we hebben zelfs geen Epipactis gezien. En dat is een plant die ik al fietsend tussen de rest van de planten kan zien staan!

Omdat ik voor elke vakantie op het internet informatie over de omgeving zoek kwam ik er al snel achter dat er toch een interessante plek zou kunnen zijn. Het Duitse dorpje Daleiden ligt maar 12 km van Hosingen, en daar is het Orchidarium Schronen gevestigd. Jaren geleden was ik er als eens een keer met een excursie geweest, toen was de Alpentuin nog in aanbouw. Veel meer kon ik me er niet meer van herinneren, maar in mijn verzameling had ik nog een drietal foldertjes van deze orchideeëntuin liggen. Dus wij op onze laatste vakantiedag naar Daleiden.

In mijn vage herinnering was het allemaal toch wel wat anders, nu bleek er een kas te staan, net langs de weg. Het leek nog het meeste op een tuincentrum. Eenmaal binnen werden we al snel teruggeroepen. We waren vergeten om de 1 euro entree te betalen. Eerlijk, we hadden geen idee dat we er voor moesten betalen om in een tuincentrum binnen te mogen. De hoeveelheid te koop aangeboden orchideeën viel tegen. Voornamelijk Phalaenopsis- en Odontoglossum hybriden, ik schat allemaal afkomstig van een Nederlandse veiling. Dus maar snel het Orchidarium ingedoken, op zoek naar interessantere planten. Meteen na de ingang hing gelukkig een flinke Stanhopea, vol met bloemtrossen maar helaas nog net niet in bloei. De ruimtes langs de paden waren verder gevuld met Phalaenopsis-, Phalaenopsis- en Phalaenopsishybriden. Van de leuke soortjes uit de folders was niks te zien. Eigenlijk was er helemaal niks te zien, het viel mij enorm tegen. Zeker toen we na een paar meter al weer buiten bleken te staan! De Alpengarten is wel leuk, daar staan nogal wat leuke planten in, en daarvan stond er gelukkig een groot aantal in bloei. Alleen zou ik daar als tuinman makkelijk mijn salaris kunnen verdienen, het onkruid woekerde nogal. Om de teleurstelling compleet te maken bleek ook nog dat ze net achter de tuin volop bezig waren om allerlei afval te verbranden. Van de rook hadden we maar weinig last, van de stank echter des te meer. Even lekker op een bankje gaan zitten was er niet bij, we vluchtten snel naar binnen. Daar stond nog een hoekje met wat Hollandwahre te koop, en een stelling met boeken over planten. En zowaar 1 orchideeënboek en 2 ansichtkaarten van het Orchidarium. Om kort te gaan: ik heb beide ansichten gekocht, en ik kon me er zelfs niet meer over verbazen dat op de ene kaart zelfs geen enkele orchidee stond. Dat zegt genoeg.